Ben je op kantoor creatiever dan thuis?

Sinds Maart dit jaar werken de meesten van ons vanuit huis. Sommigen achter de keukentafel, anderen misschien wel van achter een eigen bureau. Een extra scherm of gewoon vanaf je laptop? Optimale concentratie in een rustige ruimte of juist in een drukkere omgeving zoals de woonkamer.

Een aantal uitdagingen die de beleving van een designer zeker kunnen beïnvloeden als je vanuit huis werkt. Althans, dit heb ik gemerkt tijdens mijn opdracht bij de NS (Nederlandse Spoorwegen).

Na anderhalve week te hebben gewerkt op kantoor, kregen wij bij de NS te horen dat er volledig remote gewerkt zou gaan worden. Gelukkig heb ik in de eerste week veel nieuwe collega’s mogen ontmoeten en met veel mensen kennis kunnen maken. Het kennismaken waar je de persoon echt kan zien en ontmoet, vind ik een stuk leuker en persoonlijker als via een computerscherm. Wat is mij nog meer opgevallen?

Wij zijn Kuddedieren

UX-professionals zijn kuddedieren. We werken het beste als we samenwerken tijdens vergaderingen, brainstormsessies en vooral workshops. In de meeste gevallen vereisen deze groepsactiviteiten meestal dat alle deelnemers zich in dezelfde ruimte bevinden.

Helaas was samenkomen niet meer mogelijk. We bleven nu allemaal thuis. Of we het nu leuk vinden of niet, we moeten de boardroom veranderen in een conference call-app. Je weet al dat er veel technische problemen zullen zijn die moeten worden opgelost, van een slechte internetverbinding tot incidenten met Zoom-bombardementen. Of iemand kan jouw gedeelde scherm niet zien of je microfoon staat nog gedempt terwijl je praat.

Door dit goed op te pakken hebben we met regelmaat meetings ingepland, waar we digitaal met elkaar samen zijn gekomen om onderwerpen met elkaar te bespreken. Het inplannen van 1-op-1 gesprekken om werk te presenteren en samen tot een beter eindresultaat te komen. Met gebruik van Miro brainstormsessies opgezet en uitgevoerd. Een aantal middelen om met elkaar te komen en ervoor te zorgen dat je elkaar blijft spreken ondanks dat je niet naast elkaar kan zitten.

Bij de NS hebben we voornamelijk gebruik gemaakt van Miro en Figma. Het UX-team kan bij elkaar komen en bijdragen aan brainstorm- of ontwerpworkshops over Miro. En het beste hiervan? Het is allemaal digitaal, dus we kunnen ook na het gesprek asynchroon blijven werken. Figma is hetzelfde en stelt de UX-, Design- en Development Teams in staat om samen te werken aan het ontwerp en het verbeteren van de producten. Het live samenwerken van Figma is toch wel een enorm pluspunt vergeleken met sketch die dit nog niet heeft. 

In een kantooromgeving kun je gemakkelijk over je computer gluren en een vraag stellen of naar een team lopen en over oplossingen brainstormen. Helaas hebben we deze luxe niet als we op afstand werken. Je stuurt een bericht via Slack en dit kan zo even duren tot dat je een reactie terugkrijgt. Zo is het spontane is er wel een beetje af en dit gemak is zeker een gemis. Ik ben ervan overtuigt dat de ideale werkomgeving de combinatie is van op kantoor en thuis werken. Het thuis werken is met een specifiek doel en tijdens kantooruren functioneer je als spons die opzoek is naar inspiratie en feedback.

Wat is er nodig om een UX Designer op afstand te zijn?

Om thuis goed van start te gaan aan een opdracht, moet je over het volgende beschikken:

  • Heb het vertrouwen en lef om vragen te stellen, hulp te zoeken en samenwerking aan te moedigen. Voor mij is dit de absolute sleutel tot succes. Als je dit onder de knie hebt, ben je goed uitgerust voor een externe UX-rol.
  • Wees onafhankelijk – of heb de wens om de leiding te willen nemen over je eigen taken.
  • Wees consistent en plan meetings vooruit.
  • Doe onderzoek naar tools als Miro die de live sessies kunnen verbeteren.

Stations beheer

De afgelopen maanden hebben wij als team toegewerkt naar de lancering van de stationsmiddelen app. De app gaat NS Logistiek ondersteunen bij de werkzaamheden van het controleren voor de goede werking en uitstraling van o.a. de verkoop- en validatieapparatuur op de stations in Nederland. Met deze app wordt vastleggen van en rapporteren over de uitgevoerde werkzaamheden eenvoudig mogelijk gemaakt.

Er zijn veel verschillende soorten stationsmiddelen die door het team beheerd worden.
Denk aan kaartautomaten of bijvoorbeeld toegangspoorten. Op deze automaten bevinden zich belangrijke stickers die reizigers van informatie voorzien op het desbetreffende apparaat. De medewerker controleert de staat van de stickers en handelt de inspectie flow af via de applicatie. Wanneer een sticker niet in goede staat is, dan wordt deze ter plaatste vervangen. Hier handelt de medewerker via de applicatie en herstel flow uit.
Alle handelingen worden zo aan de achterkant opgeslagen. De beheer medewerker op kantoor kan zo analyserapport opmaken en de inventarisatie op peil houden.

De app is zo ontworpen dat deze later vanuit een beheeromgeving moet kunnen worden uitgebreid. Denk hierbij aan gebruikers en uitbreiding van de werkzaamheden maar ook aan eventuele toevoeging van andere onderhoudspartijen met ook eigen gebruikers en werkzaamheden. De flow is gestandaardiseerd en kan worden gebruikt voor verschillende inspectie flows.

Meer verhalen

Werken bij Codefield?

Benieuwd hoe het is om te werken bij Codefield? bekijk dan onze werken bij pagina.

Werken bij

Door cookies te accepteren, krijg je een optimaal functionerende website. Lees meer: Cookieverklaring

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close